Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Förstärkta däckventiler
#1
Råkade ut för att en däckventil brast på VW-bussen för något år sedan. Tur i oturen, stod bilen parkerad när det hände. Jag hade planerat byte av däck när bilen togs i trafik igen, då de hade börjat få lite torrsprickor. I syfte att undvika brustna däcksventiler igen valde jag att sätta dit Alligator CVV högtrycks däcksventiler för dom nya däcken. Dessa däcksventiler är godkända för 7 bar tryck och har en brottgräns på 15 bar. Nu vore det skam om ventilerna skulle ge sig.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Bilen har stått still ett tag och när jag skulle kolla lufttrycket i däcken blev just varse att två av däckventilerna läckte när man lätt tryckte dom i sidled. Pumpade upp däcken från 3.5 till 4.5 bar och nu läckte ventilen snarare mer när den trycktes lite i sidled. Skruvade på ett verktyg för montage av bilventiler och drog lite i ventilen, men det gjorde ingen skillnad. I samband med att jag skruvade dit ventilmonteringsverktyget blev jag varse att metallkroppen roterade i gummit och att ventilen även började läcka utan att tryckas i sidled. Lyckades hitta ett läge där det inte verkar läcka. 

Fick ryggont innan jag han få fram reservhjulet och skifta hjulen. Får hoppas att däcket står sig någon dag tills jag kan skifta till reservhjulet och ta hjulet till en däcksverkstad och yta ut ventilen. Nästa problem blir att få iväg hjulet till en däcksverkstad då det inte får plats i "tantens" MX-5:a. I värsta fall får ta däcket på min "bagagekärra" och gå ca en kilometer till närmaste däcksverkstaden.

Här är instruktionen för montering/demontering av dessa ventiler där man även kan få en idé om dess konstruktion:


.pdf   Alligator_MA_CVVeasy_EN_LowRES.pdf (Storlek: 317,51 KB / Downloads: 6)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#3
Hmm. De nya, "bättre" ventilerna fungerade alltså i bara fyra år?
Svara
#4
(2021-10-30, 15:10)Adrian Skrev: Hmm. De nya, "bättre" ventilerna fungerade alltså i bara fyra år?

Ja, det blir kontentan. Dom klarar högre tryck, men dom borde ha fungerat många år till Sad

Skickade ett meddelande till företaget i Tyskland där jag informerade dem om problemet. Blir intressant att se vad dom svarar.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)