2020-04-20, 21:04
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-04-20, 21:04 av apersson850.)
Finns inte riktigt någon kategori för reparationer, men det får duga här.
När jag köpte min nuvarande vagn, efter att den förra fick hål under vattenlinjen, så att säga, så var det ju som det brukar när man plötsligt ska ha tag i något annat. Kolla på nätet, hitta något tänkbart och så dit och glo i verkligheten. Att däcken var dåliga hade säljaren redan sett och planerat byte av. Att anslutningskabeln till bilen var trasig såg jag, så den fick jag bytt.
En gräsligt ful antennkabeldragning visade sig vara ett substitut för en trasig intern antennkabel. Som långt senare inte heller visade sig vara något fel på, utan grundfelet låg ovanför taket, i den aktiva TV-antennen. Men det upptäckte jag inte förrän i år.
Läckande kranar, kopplingar och avlopp har också framkallat tillräckligt många svordomar för att torka upp vagnen igen, där det blev blött... Som tur var inträffade de största läckorna på toalettgolvet, som ju både är tätt och har avlopp. Den senaste läckan kom i besticklådan, så den gick ju också att ta ut och vända upp och ner på.
En sak som upptäcktes när vi skulle hämta vagnen var att glashyllan i ett av vitrinskåpen tydligen kraschats av första ägaren. Vagnen har två vitrinskåp, ett precis innanför dörren, mot toalettväggen och ett mittemot dörren, ovanför kylskåpet. Det ovanför kylen hade kvar sin glashylla, men det fanns bara några små flisor kvar av den andra. Upptäckte jag vid en närmast kriminalteknisk undersökning.
Förra sommaren ramlade jag på en representant för Bergholm (det är ju en Tabbert jag har), så jag passade på att fråga om det gick att köpa en glashylla som reservdel. Men jag fick aldrig något svar, varken på ena eller andra hållet. Så jag lät det bero.
Men för ett tag sedan gav jag mig på att försöka mäta upp hur den åttakantiga (jo, faktiskt!) hyllan skulle se ut. Det var ett jädra pillande att försöka få till en mätning som var pålitlig. Hyllan behöver ju passa ganska väl, för att ligga still, men får förstås inte vara större än att den går in. Den har bara en enda rät vinkel, så det är inte mycket att utgå från.
När jag hade mätt så gott jag kunde ritade jag upp hyllan i datorn och skrev ut kantlinjen i skala 1:1. Jag har ingen skrivare som är stor nog - det hade krävts en A2-skrivare - men två stycken hyfsat tjocka ark i A3 fick jag ut, med linjer på. De två tejpade jag ihop och kontrollmätte. Sen tog jag denna modell till glasmästaren i Ljungby och frågade om han kunde skära till en sån skiva. Det kunde han. Han kunde inte slipa kanten matt, som originalet är, men bryta kanten så den inte är vass, det gick bra. Att skivan skulle vara 4 mm tjock kunde vi se på den befintliga skivan i det andra vitrinskåpet.
Idag hämtade jag den nytillverkade hyllan. Lite spännande var det allt att se om den skulle gå in i skåpet. Det visade sig att den passade perfekt! Jag fick skruva bort två plastknoppar, som håller hyllan på plats, lägga dit hyllan och skruva tillbaka plastplupparna. Nu ligger den stilla och fint i skåpet.
Hyllan kostade 150 kronor. Jag misstänker starkt att om jag hade fått tag i en originalhylla, från importören, så hade den varit en aning dyrare...
Igår fyllde jag dessutom på värmesystemet med några deciliter glykolblandat vatten. Det var i lägsta laget när det var runt nollgradigt i vagnen. Nu brukar det vara varmare när jag ger mig ut, men det är ju kul om pumpen kommer åt att pumpa vatten även om den får börja på minusgrader.
Så nu känns det som att det är nere på smågrejor som jag fixar. Förra projektet innebär installation av fyra vägguttag (230 V) extra i framänden, vid sängarna. Numera, när det ska med surfplattor, telefoner, Bluetoothhögtalare, 4G-modem och allt vad det är behöver vagnen ju krylla av USB-laddare. Ett ynka uttag i den änden kändes klent.
Tidigare har jag utökat det också enda uttaget vid sittgruppen med två till. Så nu har jag tre bra "ladduttag" vid sittgruppen och fem i den andra änden.
Att jag i samband med jakten på vad det var för fel på TV-mottagningen också hittade en strömförsörjning till antennen, där matningsmojängen drog 80 mA från 12 V-batteriet hela tiden, utan att den ens var inkopplad (nej, förre ägaren hade kopplat ur antennsladden, men inte matningen), var också bra. Det har visat sig påverka hur länge vagnens inbyggda batterikontroll visar "fullt", när inget annat tar ström där inne. I samband med bytet av TV-antennen installerade jag en ny drivenhet. Men nu har jag möjlighet att stänga av dess förbrukning på 12 V, när den inte används.
Så nu är vagnen fullt redo för användning, samtidigt som evenemangen som den skulle dragits till är inställda. Men det är ju mindre risk att ha sönder något annat om den inte används...
När jag köpte min nuvarande vagn, efter att den förra fick hål under vattenlinjen, så att säga, så var det ju som det brukar när man plötsligt ska ha tag i något annat. Kolla på nätet, hitta något tänkbart och så dit och glo i verkligheten. Att däcken var dåliga hade säljaren redan sett och planerat byte av. Att anslutningskabeln till bilen var trasig såg jag, så den fick jag bytt.
En gräsligt ful antennkabeldragning visade sig vara ett substitut för en trasig intern antennkabel. Som långt senare inte heller visade sig vara något fel på, utan grundfelet låg ovanför taket, i den aktiva TV-antennen. Men det upptäckte jag inte förrän i år.
Läckande kranar, kopplingar och avlopp har också framkallat tillräckligt många svordomar för att torka upp vagnen igen, där det blev blött... Som tur var inträffade de största läckorna på toalettgolvet, som ju både är tätt och har avlopp. Den senaste läckan kom i besticklådan, så den gick ju också att ta ut och vända upp och ner på.
En sak som upptäcktes när vi skulle hämta vagnen var att glashyllan i ett av vitrinskåpen tydligen kraschats av första ägaren. Vagnen har två vitrinskåp, ett precis innanför dörren, mot toalettväggen och ett mittemot dörren, ovanför kylskåpet. Det ovanför kylen hade kvar sin glashylla, men det fanns bara några små flisor kvar av den andra. Upptäckte jag vid en närmast kriminalteknisk undersökning.
Förra sommaren ramlade jag på en representant för Bergholm (det är ju en Tabbert jag har), så jag passade på att fråga om det gick att köpa en glashylla som reservdel. Men jag fick aldrig något svar, varken på ena eller andra hållet. Så jag lät det bero.
Men för ett tag sedan gav jag mig på att försöka mäta upp hur den åttakantiga (jo, faktiskt!) hyllan skulle se ut. Det var ett jädra pillande att försöka få till en mätning som var pålitlig. Hyllan behöver ju passa ganska väl, för att ligga still, men får förstås inte vara större än att den går in. Den har bara en enda rät vinkel, så det är inte mycket att utgå från.
När jag hade mätt så gott jag kunde ritade jag upp hyllan i datorn och skrev ut kantlinjen i skala 1:1. Jag har ingen skrivare som är stor nog - det hade krävts en A2-skrivare - men två stycken hyfsat tjocka ark i A3 fick jag ut, med linjer på. De två tejpade jag ihop och kontrollmätte. Sen tog jag denna modell till glasmästaren i Ljungby och frågade om han kunde skära till en sån skiva. Det kunde han. Han kunde inte slipa kanten matt, som originalet är, men bryta kanten så den inte är vass, det gick bra. Att skivan skulle vara 4 mm tjock kunde vi se på den befintliga skivan i det andra vitrinskåpet.
Idag hämtade jag den nytillverkade hyllan. Lite spännande var det allt att se om den skulle gå in i skåpet. Det visade sig att den passade perfekt! Jag fick skruva bort två plastknoppar, som håller hyllan på plats, lägga dit hyllan och skruva tillbaka plastplupparna. Nu ligger den stilla och fint i skåpet.
Hyllan kostade 150 kronor. Jag misstänker starkt att om jag hade fått tag i en originalhylla, från importören, så hade den varit en aning dyrare...
Igår fyllde jag dessutom på värmesystemet med några deciliter glykolblandat vatten. Det var i lägsta laget när det var runt nollgradigt i vagnen. Nu brukar det vara varmare när jag ger mig ut, men det är ju kul om pumpen kommer åt att pumpa vatten även om den får börja på minusgrader.
Så nu känns det som att det är nere på smågrejor som jag fixar. Förra projektet innebär installation av fyra vägguttag (230 V) extra i framänden, vid sängarna. Numera, när det ska med surfplattor, telefoner, Bluetoothhögtalare, 4G-modem och allt vad det är behöver vagnen ju krylla av USB-laddare. Ett ynka uttag i den änden kändes klent.
Tidigare har jag utökat det också enda uttaget vid sittgruppen med två till. Så nu har jag tre bra "ladduttag" vid sittgruppen och fem i den andra änden.
Att jag i samband med jakten på vad det var för fel på TV-mottagningen också hittade en strömförsörjning till antennen, där matningsmojängen drog 80 mA från 12 V-batteriet hela tiden, utan att den ens var inkopplad (nej, förre ägaren hade kopplat ur antennsladden, men inte matningen), var också bra. Det har visat sig påverka hur länge vagnens inbyggda batterikontroll visar "fullt", när inget annat tar ström där inne. I samband med bytet av TV-antennen installerade jag en ny drivenhet. Men nu har jag möjlighet att stänga av dess förbrukning på 12 V, när den inte används.
Så nu är vagnen fullt redo för användning, samtidigt som evenemangen som den skulle dragits till är inställda. Men det är ju mindre risk att ha sönder något annat om den inte används...